Header Ads Widget

Jangan Lakukan Perkara Ini semasa Melancong

Percutian memang sesutu yang menyeronokkan. Tetapi adakalanya percutian yang telah anda rangka dengan rapi sejak sekian lama tidak berlaku seperti apa yang anda harapkan. Di sini saya cuba berkongsi dengan anda perkara yang perlu anda hindari semasa percutian supaya percutian anda adalah suatu pengalaman yang menyeronokkan.

Satu Senarai Semak supaya anda jangan lakukan perkara ini semasa melancong. Ingat melancong adalah saat untuk berseronok dan menimba pengalaman manis. Jangan sampai percutian anda terpalit dengan kenangan pahit.
Jangan lakukan perkara ini semasa melancong

Jangan Biarkan Tekanan Menjejaskan Keseronokkan Percutian Keluarga Anda

(1) Tekanan: merosakkan Perjalanan Sebelum Mereka Malah Mula.

Sesetengah orang begitu obsess dalam membuat perancangan perjalanan sehingga setiap perkara di ambil kira dengan begitu teliti, dan apabila perkara yang dirancang tidak berlaku sebagaimana dikehendaki, ia kadang-kadang membuat perjalanan keseluruhan kelihatan suram. Ini boleh membawa kepada tekanan yang tidak perlu yang akan menjejaskan keseluruhan bercuti. Rancang semua keperluan seminggu sebelum percutian. Kumpulkan semua keperluan, dan kalau perlu cetak senarai restoren, tempat-tempat yang hendak dikunjungi dan kos tiket dan sebagainya. Jika semuanya sudah diselesaikan, tekanan tidak akan berlaku semasa bercuti.

Sentiasa Ada Pengenalan atau ID Travel bersama anda

(2) Pastikan Mempunyai ID kanan. Perlu visa?

Sekiranya anda melancong ke luar negara yang memerlukan Visa, pastikan ia adalah up to date. Semak di laman web rasmi bagi negara-negara pilihan dan lihat apa ID dan maklumat yang mereka perlukan. Ini akan memudahkan anda untuk urusan di pintu masuk negara-negara yang hendak anda lawati. Pastikan dokumen-dokumen tersebut anda simpan dalam beg khas supaya mudah anda mencarinya jika diperlukan. Jika terdapat sebarang masalah (harap-harap tidak akan ada!) Pastikan anda menghubungi kedutaan atau jabatan pengangkutan supaya sebarang masalah dapat diatasi secepat mungkin. Bersabar sekiranya berlaku sebarang perkara yang tidak diingini. Cuba anggapkan ianya sebagai sesuatu yang melucukan bukannya pengalaman tragis. Ramai orang mempunyai masalah visa, walaupun ia mungkin kelihatan seperti nasib yang kurang baik. Percutian akan lebih  diingati jika berlaku sedikit perkara-perkara yang diluar jangkaan kita.

Pelan Kecemasan Jika Kehilangan Barang

(3) Hilang Barang: Apa yang perlu saya lakukan?

Jangan bimbang! Sekiranya anda kehilangan barang atau beg pakaian, mungkin ada sebuah kedai berdekatan yang akan menjual apa yang diperlukan. Cari maklumat mengenai pasaraya atau kedai-kedai yang berhampiran dengan tempat anda menginap supaya anda boleh mengganti barang-barang atau pakaian yang hilang. Walau bagaimanapun lupa untuk menghubungi pihak berkuasa yang sepatutnya untuk mendapatkan kembali barang-barang kembali barang-barang yang hilang atau sekurang-kurangnya untuk keselamatan anda sendiri jika berlaku perkara yang tidak diingini.

Pastikan Anda Mempunyai Tunai Apabila ia Diperlukan

(4) Menukar wang. Bukan wang yang sama?

Sekiranya anda melancong keluar negara, amat penting untuk anda menukar wang ke mata wang negara berkenaan terutama jika anda ingin membeli cenderamata sebagai kenang-kenangan atau cenderahatai untuk saudara mara atau sahabat handai. Pertama sekali, anda perlu tahu di mana ada pusat penukaran matawang selepas tiba di destinasi bercuti. Fikirkan juga adakah jumlah mata wang negara tersebut sepadan dengan jumlah yang anda mahu tukar, dan mendapat pemahaman yang jelas daripada perbezaan nilai matawang.

Penyakit Bukannya Diminta, tetapi ia bukanlah Akhir Dunia

(5) Anak anda mempunyai selesema!

Apa yang anda lakukan? Keluarga telah menunggu untuk beberapa bulan (mungkin bertahun-tahun) bagi percutian yang sempurna, dan tiba-tiba anak anda mendapat demam selsema. Membatalkan percutian bukan pilihan; peluang untuk anda bercuti bersama keluarga mungkin akan mengambil masa yang lama lagi. Dua pilihan yang jelas: sama ada mencari pengasuh untuk beberapa hari atau minggu semasa anda bercuti, atau membawa anak anda  bersama-sama dan cuba untuk membuat yang terbaik. Bawa semua ubat yang akan diperlukan.

Bagaimana Dengan Haiwan Kesayangan Anda

(6) Membawa haiwan kesayangan bersama-sama bercuti?

Berikut adalah apa yang perlu dilakukan. Dapatkan pembawa haiwan kesayangan yang sesuai. Sekiranya menggangu atau menyusahkan perjalanan anda lebih baik di hantar ke pengasuh atau kandang selama teempoh percutian anda.  Jika dia agak berkelakuan baik, anda mungkin memilih untuk membawa haiwan kesayangan bersama-sama dengan anda. Pek makanan dan keperluan lain, serta mana-mana mainan keselesaan hendaklah dibawa bersama.

Post a Comment

0 Comments