Header Ads Widget

Tapak Warisan UNESCO di Asia Tenggara

Program Warisan Dunia Unesco pertama kali dicadangkan oleh Amerika Syarikat pada tahun 1965 untuk memelihara "kawasan di dunia yang luar biasa semula jadi dan indah dan tempat-tempat bersejarah untuk masa kini dan masa depan rakyat dunia keseluruhan". Ia kemudian diletak di bawah kawalan United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation, yang sejak dari itu telah mengenalpasti lebih 980 tapak.

Berikut adalah enam daripada tapak warisan yang paling penting, bersejarah dan indah di Asean (Pulau Pinang dan Melaka dimasukkan.

San Agustin Church
San Agustin Church, Manila, the Philippines

Apa: Sebahagian daripada sekumpulan empat gereja terkenal dengan contoh-contoh yang unik kesenian Eropah yang di garap hasil ketukangan China dan Filipina. Penyenaraian Warisan pada tahun 1993.

Di mana: Gereja San Agustin terletak dalam bandar berdinding sejarah Intramuros di Manila.

Mengapa: Dibina pada 1607 di atas tapak dua gereja yang sebelumnya yang telah dimusnahkan oleh kebakaran, San Agustin merupakan contoh terbaik seni bina gaya Eropah  Baroque - dicirikan oleh dramatic structural flourishes diketengahkan oleh cahaya  dan bayang-bayang yang berbeza- yang telah diubahsuai untuk memenuhi iklim Filipina. Candelier emas yang besar tergantung dari siling melengkung, Banir kuat menyembunyikan tangga hiasan hingga ke bumbung, dan menara loceng batu karang  di atas. Tetap kekal walaupun mengalami kebakaran, peperangan dan kecurian selama ini, gereja menawarkan contoh ikonografi rumit Roman Katolik, mural yang jarang ditemui dan lain-lain contoh  seni dan seni bina Baroque yang tak ternilai.

Bagaimana ke sana: Gereja ini terletak di sebelah barat Manila, berjalan kaki dari pelabuhan dan dalam Intramuros, salah satu tarikan yang paling sibuk di bandar.

Pemandangan Borobodur di waktu pagi

Borobudur Temple Compounds, Indonesia

Apa: Satu siri tiga kuil-kuil Buddha yang terkenal dengan kesenian dan kaitan dengan Dinasti Syailendra purba Indonesia. Penyenaraian dicapai pada tahun 1991.

Di mana: Di Lembah Kedu di pulau Jawa yang besar, kira-kira 40km ke barat budaya dan artistic hubYogyakarta.

Mengapa: Sejak dari abad ke-8-an, kuil-kuil di Borobudur adalah antara contoh terbaik seni bina Buddha di dunia. Tiada rekod muktamad mengapa kompleks dibina, walaupun ia jelas tapak agama beberapa kepentingan. Kompleks ini terdiri daripada kuil utama dan terbesar Borobudur, dan dua kuil yang lebih kecil, Mendut dan Pawon, beberapa kilometer arah ke timur. Kuil utama adalah piramid dibina daripada sembilan peringkat sepusat dihadkan oleh stupa batu besar. Ukiran halus menggambarkan pertempuran bersejarah serta kehidupan masa lalu Buddha, manakala 72 stupa di atas memaparkan patung batu Buddha - ada yangn telah rosak kerana aktiviti gunung berapi dan kecurian.

Malacca Crist Church
Melaka

Apa: Bandar yang paling bersejarah di Malaysia, Melaka yang terkenal dengan budaya tempatan yang tersendiri yang memaparkan pengaruh penjajah dari Portugis, Belanda dan sejak abad ke-16 British. Disenaraikan pada tahun 2008.

Di mana: Terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia di pantai barat, Melaka adalah dua jam perjalanan dari Kuala Lumpur (KL).

Mengapa: Dianggap sebagai tempat kelahiran sejarah Malaysia, Melaka yang terkenal dengan pengaruh pelbagai penjajah yang bercampur secara harmoni dengan budaya tempatan, yang paling jelas dicerminkan dalam masakan dan seni bina. Antara banyak tarikan, bandar Melaka menjanjikan pertemuan menarik dengan budaya Baba Nyonya (juga dikenali sebagai Peranakan) - satu sub-kumpulan etnik yang terhasil daripada perkahwinan campuran pendatang Cina pada abad ke-15 dan wanita tempatan. Banyak restoran tempatan di Melaka menyajikan masakan Nyonya Baba, yang tidak akan diperolehi di mana-mana sahaja di Malaysia atau seluruh dunia. Datang matahari terbenam, Jonker Street yang terkenal di tengah-tengah bandar Melaka hidup dengan pasar malam yang terkenal setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Gerai-gerai menjual cenderamata, serta makanan di hadapan rumah kedai lama yang menarik, memberikan suasana yang benar-benar tersendiri.

Kek Lok Si Temple
George Town, Penang, Malaysia

Apa: George Town merupakan ibu negeri Pulau Pinang dan terletak di tengah-tengah Pulau Pinang yang terkenal dengan makanan, budaya, pantai dan pemandangan menarik. Disenaraikan pada tahun 2008.

Di mana: George Town terletak di dalam wilayah yang kaya dengan budaya dan sejarah di sudut timur-laut Pulau Pinang.

Mengapa: Pusat perdagangan serantau yang terkenal pada abad ke-18, George Town mengekalkan daya tarikan kolonial kerana ia berkembang bersama-sama dengan Pulau Pinang yang dianggap sebagai second most urban hub di Malaysia selepas Kuala Lumpur. George Town adalah penumpuan pengaruh Timur dan Barat, dengan pengaruh timur jelas terbukti dengan street-food sementara pengaruh barat jel;as kelihatan dalam seni bina yang terpelihara. George Town menawarkan pelawat pelbagai tarikan, dari masakan tempatan ke pusat membeli-belah moden, dengan townscape indah serta seni bina British moden dan kolonial. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kehidupan malam yang berkembang maju dan seni telah membuat George Town destinasi pelancongan yang lebih vibrant. Upper Penang Road tetap menjadi kegemaran untuk kelab-kelab dan bar, manakala budaya kopi yang semakin berkembang di bangunan-bangunan lama. Negeri ini juga telah mencapai kemajuan ke arah kehidupan hijau dengan langkah-langkah mesra alam termasuk dasar tiada beg-plastik-percuma, usaha kitar semula dan hari berbasikal yang ditetapkan.

Luang Prabang, Laos

Luang Prabang, Laos

Apa: Merupakan bandar purba di tengah-tengah kawasan utara berbukit padat dengan hutan Laos. Disenaraikan pada tahun 1995.

Di mana: Dengan perjalanan kira-kira 350 km dari Vientiane, dan 185 km dari Vang Vieng, ia adalah di beberapa kawasan yang agak rough tetapi cantik.

Mengapa: Luang Prabang menjadi terkenal di 1353 apabila ia menjadi ibu kota Lao Kingdom pertama Lan Xang. Hari ini, bandar berpenduduk seramai 50,000 adalah satu contoh hebat seni bina tradisional Laos dan perancangan dan reka bentuk penjajah, dan mempunyai lebih 30 kuil-kuil yang indah, hiasan menarik dan dijaga dengan rapi. Berjalan kaki di sekitar bandar akan memperkenalkan anda kepada charms, makanan French-inspired dan kopi yang lazat, dan peluang mengambil foto yang tidak berkesudahan. Seni bina tempatan bergabung sempurna dengan hutan tebal di sekitar bandar, dan pandangan dari bukit di sekitarnya yang menakjubkan. Dengan terbinanya lapangan terbang baru  menandakan perubahan besar yang akan datang, samada untuk lebih baik atau lebih buruk lagi.

Sukhothai Historical Park, Thailand

Sukhothai Historical Park, Thailand

Apa: Ibu Negeri Siam Kingdom pertama. Ia telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1991.

Di mana: Betul-betul di tengah-tengah "lower northern Thailand", kira-kira 300 kilometer dari kota Chiang Mai dan 420km di utara Bangkok. Runtuhan sebenar Sukhothai adalah 12km ke bahagian barat bandar moden dengan nama yang sama.

Mengapa: Runtuhan Sukhothai adalah satu peringatan yang menakjubkan keindahan dan kemegahan bandar purba, yang ditubuhkan pada pertengahan abad ke-13 dan berlangsung selama 200 tahun sehingga ia telah digantikan oleh Empayar Ayutthaya. Dinding bandar lama menghulurkan 1.6km x 2km, tetapi keseluruhan kawasan adalah lebih  70sq km, yang mana di dalamnya terdapat hampir 200 runtuhan. Ini termasuk runtuhan edifices  kuil, bangunan pentadbiran, tanah perkuburan dan istana seperti biara diraja Wat Mahathat, dan yang kecil tetapi indah Wat Si Chum, dengan patung Buddha gergasi di tengah-tengah Bhumisparsa mudra.

Post a Comment

0 Comments